قالب وبلاگ

سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق به خدا
 
لینک دوستان
روستای «وچکاب جودکی» واقع در شهرستان آبدانان از توابع استان ایلام که در آن سیگار کشیدن ممنوع است و از معدود روستاهای پاک کشور است درگیر مشکلاتی از جمله عدم اجرای طرح هادی بعد از گذشت هفت سال است.
دهیار روستای وچکاب جودکی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: روستای وچکاب جودکی به رغم پتانسیلهای مهم و ارزشمند دارای مشکلات زیادی است.
علی جودکی عنوان کرد: در این روستا هیچ کسی سیگار نمی کشد و یکی از روستاهای پاک در زمینه سیگار است و نیازمند توجه مسئولان کشوری و استانی است.
وی بیان داشت: طرح هادی این روستا بعد از هفت سال تصویب هنوز اجرایی نشده است و روستا همچنان نابسامان و خاکی است.
وی گفت: این روستا با 700 نفر جمعیت و 150 خانوار واجد شرایط اجرای طرح هادی است و در این راستا خیابانهای این روستا اول باید شن ریزی بعد جدول گذاری و آسفالت شوند ولی تاکنون این امر محقق نشده است.
جودکی افزود: این روستا علاوه بر مشکل طرح هادی دارای مشکلاتی دیگر در زمینه آب و برق است.
وی ادامه داد: شبکه آب و برق روستای جودکی فرسوده بوده و به اویل انقلاب بر می گردد که این وضعیت مشکلاتی برای مردم روستا به وجود آورده است.
دهیار جودکی گفت: مشکل فرسوده بودن شبکه آب روستا باعث شده آب شرب مردم دارای کیفیت لازم نباشد.
وی گفت: شغل اصلی مردم روستای جودکی دامداری و کشاورزی است و در این روستا بیش از چهار هزار راس دام وجود دارد.
جودکی بیان کرد: کلیه اراضی کشاورزی روستا به صورت دیم است و بیشتر گندم و جو کاشت می شود.
این دهیار گفت: از دیگر مشکلات روستای جودکی نبود جاده بین مزارع است که مسئولان جهاد کشاورزی استان نیز به این امر باید توجه کنند.
وی افزود: روستای جودکی به رغم اینکه یک روستای پاک است ولی از هیچ گونه امکانات فرهنگی، ورزشی، آموزشی و.. برخودار نیست.
روستای وچکاب جودکی که در 22 کیلومتری شرق آبدانان در استان ایلام واقع شده، هیچ مرد و زن و پیر و جوانی سیگار نمی کشد و سیگار در آن کالایی ممنوعه است.
در مغازه ها و بقالی های این روستا سیگار پیدا نمی شود چون خریداری نیست.
علی جودکی پور دهدار روستای وچکاب جودکی در این باره می گوید: در این روستا از دیرباز کسی سیگار نمی کشد و ما نیز تا به یاد داریم و پدر و اجدادمان نیز گفته اند سیگاری نداشتیم و نداریم.
وی در ادامه می افزاید: عدم استعمال دخانیات و مواد افیونی در روستای ما به یک فرهنگ تبدیل شده است.
جودکی پور درباره دیگر مشکلات روستا اظهار داشت: در سال جاری مدرسه راهنمایی این روستا تعطیل شده و مسئولان اعلام کرده اند دانش آموزان مقطع راهنمایی این روستا باید در روستاهای مجاور مشغول به تحصیل شوند.
وی افزود: به دلیل ضعف حمل و نقل در روستا این جابجایی برای دانش آموزان روستا مشکل است.
وی بیان داشت: در این روستا بیش از 50 دانش آموز در مقطع ابتدایی و 50 دانش آموز در مقطع راهنمایی مشغول به تحصیل هستند.
جودکی عنوان کرد: روستای جودکی دارای دانشجو در مقاطع مختلف است که در حال حاضر در نقاط مختلف کشور مشغول به تحصل و کار هستند.
این دهیار درباره مهاجرت افراد روستا نیز گفت: در سالهای گذشته جمعیت روستا 850 نفر بوده است که این میزان به 700 نفر رسیده است و روز به روز جمعیت روستا در حال کاهش است.
وی افزود: اگر امکانات روستا بیشتر شود امکان مهاجرت افراد روستایی کمتر می شود.
 وی گفت: نداشتن خانه بهداشت و امکانات پزشکی در این روستا از دیگر مشکلات مردم جودکی است که همواره با آن دسته پنجه نرم مکی کنند.
در این روستا دو سوپرمارکت وجود دارد که وقتی وارد آنها می شود با بنر «سیگار نداریم» مواجه می شوی که در نوع خود جالب است
 
در روستای با فرهنگی مثل روستای جودکی باید برای الگو قرار دادن این روستا در کشور و جلوگیری از مهاجرت افراد روستا امکانات مناسب ایجاد کرد.
امید است مسئولان به روستاهای استان ایلام با توجه به اینکه مرکز اصلی تولید فرآورده های دامی هستند و تلاش و رنج زیاد متحمل می شوند توجه کنند.
مردم روستای جودکی منتظر توجه ویژه مسئولان استان ایلام و کشوری هستند زیرا حیف است روستای پاکی مثل جودکی با این مشکلات مواجه باشد.

[ چهارشنبه 90/7/27 ] [ 9:46 صبح ] [ عشق به خداوند ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ
امکانات سایت

   آی پی رایانه شما :


فروش بک لینکطراحی سایتعکس